Залучення інформаційних технологій та глобального комунікаційного простору до організації інформаційно-освітнього середовища та створення умов збалансованого функціонування його структурних компонентів, зумовлюється переходом до нової парадигми освіти в центрі якої знаходиться особистість дитини.
Використання комп’ютерних технологій в усіх сферах життєдіяльності сучасного українського суспільства не залишило осторонь й систему освіти, зокрема дошкільну. Завдання дошкільної освіти, враховуючи прийняті нові нормативно-правові документи [1; 4; 5], є навчання дитини роботі з інформацією, сприяння розвитку її мислення, активізації пізнавальної діяльності дошкільника.
Реалізація зазначених навчально-виховних завдань можлива через створення та використання інформаційно-освітнього середовища навчального закладу.
У короткому тлумачному словнику української мови за редакцією Д.Г. Гринчишина середовище визначено як «сукупність природних або соціальних умов, в яких протікає життєдіяльність якого-небудь організму». [6, с.495]
Однак, для успішного функціонування освіти необхідним є сукупність об’єктивних зовнішніх умов, факторів, соціальних об’єктів, засобів, що утворюють освітнє середовище.[7]
Однак, для успішного функціонування освіти необхідним є сукупність об’єктивних зовнішніх умов, факторів, соціальних об’єктів, засобів, що утворюють освітнє середовище.[7]
В такому середовищі, під впливом інформаційно-комунікаційних технологій, змінюється якість освіти, форми взаємодії учасників навчального процесу.
Хмарні технології є сервісами мережі Інтернет, що динамічно розвиваються та забезпечують мобільність (адаптування, географічну незалежність) ІКТ-насиченого освітнього середовища. [2]
Характеризуючи в найзагальнішому вигляді освітні хмарні сервіси виділимо їх основні функціональні можливості: зберігання, обробка даних і спільна діяльність. Проаналізувавши функціональність хмарних сервісівЯндекс.Диск, Облако@mail.ru, Dropbox, GoogleDrive відзначимо, що GoogleDrive, представлений компанією Google, найбільш універсальний сервіс для педагога. Наприклад, створивши один обліковий запис на Google, отримуємо можливість зберігати та редагувати створені документи (презентації, малюнки, фільми і т.д.) за допомогою різних додатків сервісу, при цьому, не завантажуючи їх на комп’ютер – всі зміни будуть відбуватися на сервері, а робота в документі здійснюється через браузер з будь-якого комп’ютерного пристрою. Всі данні можна зберігати на сервері хмарного сервісу та мати до них доступ з будь-якого місця де є Інтернет та комп’ютерний засіб.
Основним критерієм ефективності використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому закладі є вже не наявність певної кількості комп’ютерів, а інформаційно-освітній простір, що динамічно розвивається.
Простий у створенні такого середовища і використанні є хмарний сервіс Google Sites, що має можливість організації різних форм взаємодії, зокрема, колективної діяльності, а саме: його розроблення, створення, редагування та супровід.
Завданням інформаційно-освітнього середовища, зокрема дошкільного навчального закладу, є спрямування освітнього процесу на реалізацію нової редакції Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти, на цілісний підхід до формування дитячої особистості, підготовку її до органічного, безболісного входження до соціуму, забезпечення наступності та безперервності між дошкільною та початковою ланками, інтеграції родинного і суспільного виховання.
Зауважимо, що «обличчя сайту» - його перша сторінка. Іноді вона відкривається анімацією, віршами, відео тощо. Однак, найважливіші її дані оформлюються у вигляді звичайного тексту.
Обов’язковим елементом першої сторінки сайту є «Контактні дані» для зв’язку (адреса, телефон, електронна пошта), які зазначаються: або в шапці, або внизу сторінки, або в іншому місці першої сторінки.
Також, організація інформаційно-освітнього середовища дошкільного закладу, його розвиток і підтримка передбачає наявність ІКТ-компетентності педагогів, які працюють в умовах широкого застосування засобів інформаційних і комунікаційних технологій. Важливою умовою ефективного функціонування і розвитку інформаційно-освітнього середовища ДНЗ є педагог, який вміє працювати з інформацією та використовує функціональні можливості інформаційно-комунікаційних технологій в професійній діяльності для навчання та виховання дітей, взаємодії з батьками та адміністрації. Всі вони є учасниками формування і розвитку цього середовища та взаємодіють між собою на інформаційному рівні.
Враховуючи високий навчальний потенціал сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та темпи їх розвитку, що обумовлені безперервною розробкою і вдосконаленням апаратних та програмних засобів, освіта педагога, а саме вихователя дошкільного закладу, потребує сьогодні постійного вдосконалення, розвитку його ІКТ-компетентності, мобільності, інформаційної культури в цілому. Тому, з січня 2013 року в Житомирському ОІППО розпочато цикл заходів спрямованих на вдосконалення ІКТ-компетентності педагогів дошкільних установ області і технологічної підтримки їх професійної діяльності. Зокрема, одним з перших заходів було проведено семінар-тренінг 29 січня 2013 року на тему: «Роль та місце інформаційно-комунікаційних технологій в удосконаленні професійної компетентності педагогів ДНЗ». Учасники семінару-тренінгу були ознайомлені з технологією та особливостями створення інформаційно-освітнього середовища на Google Sites та Blogger.
За результатами роботи розроблено методичні рекомендації «Створення інформаційно-освітнього середовища навчального закладу на Google Sites» (Л.Л. Фамілярська, протокол №4 від 24.04.2013 р. кафедри методики викладання навчальних предметів та Вченої ради Житомирського ОІППО) для вчителів, вихователів, методистів, керівників, викладачів освітніх установ області. У методичних рекомендаціях представлено алгоритм створення інформаційно-освітнього середовища професійного спрямування та можливості використання його в навчально-виховному процесі освітньої установи. Рекомендації містять як теоретичний матеріал, так і покрокові інструкції, що надає можливість використовувати його під час розробки та створення освітнього онлайн середовища навчального закладу чи предметного сайту.
Наступний захід було проведено в рамках Всеукраїнської науково-практичної конференції «Підготовка педагогів до впровадження державних стандартів дошкільної та початкової освіти». На базі навчально-наукового інституту педагогіки Житомирського державного педагогічного університету проведено педагогічну майстерню «Створення інформаційно-освітнього середовища сучасного ДНЗ на безкоштовних сервісах мережі Інтернет» (відп.: Л.Л. Фамілярська, викладач кафедри методики викладання навчальних предметів ЖОІППО). Цикл постійно діючих заходів по вдосконаленню ІКТ-компетентності педагогів дошкільних установ області планується та систематично проводиться у відповідності до діючих нормативно-правових документів, що регламентують діяльність педагогів дошкільних заходів.
Хмарні технології є сервісами мережі Інтернет, що динамічно розвиваються та забезпечують мобільність (адаптування, географічну незалежність) ІКТ-насиченого освітнього середовища. [2]
Характеризуючи в найзагальнішому вигляді освітні хмарні сервіси виділимо їх основні функціональні можливості: зберігання, обробка даних і спільна діяльність. Проаналізувавши функціональність хмарних сервісівЯндекс.Диск, Облако@mail.ru, Dropbox, GoogleDrive відзначимо, що GoogleDrive, представлений компанією Google, найбільш універсальний сервіс для педагога. Наприклад, створивши один обліковий запис на Google, отримуємо можливість зберігати та редагувати створені документи (презентації, малюнки, фільми і т.д.) за допомогою різних додатків сервісу, при цьому, не завантажуючи їх на комп’ютер – всі зміни будуть відбуватися на сервері, а робота в документі здійснюється через браузер з будь-якого комп’ютерного пристрою. Всі данні можна зберігати на сервері хмарного сервісу та мати до них доступ з будь-якого місця де є Інтернет та комп’ютерний засіб.
Основним критерієм ефективності використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому закладі є вже не наявність певної кількості комп’ютерів, а інформаційно-освітній простір, що динамічно розвивається.
Простий у створенні такого середовища і використанні є хмарний сервіс Google Sites, що має можливість організації різних форм взаємодії, зокрема, колективної діяльності, а саме: його розроблення, створення, редагування та супровід.
Завданням інформаційно-освітнього середовища, зокрема дошкільного навчального закладу, є спрямування освітнього процесу на реалізацію нової редакції Базового компонента дошкільної освіти – Державного стандарту дошкільної освіти, на цілісний підхід до формування дитячої особистості, підготовку її до органічного, безболісного входження до соціуму, забезпечення наступності та безперервності між дошкільною та початковою ланками, інтеграції родинного і суспільного виховання.
Зауважимо, що «обличчя сайту» - його перша сторінка. Іноді вона відкривається анімацією, віршами, відео тощо. Однак, найважливіші її дані оформлюються у вигляді звичайного тексту.
Обов’язковим елементом першої сторінки сайту є «Контактні дані» для зв’язку (адреса, телефон, електронна пошта), які зазначаються: або в шапці, або внизу сторінки, або в іншому місці першої сторінки.
Також, організація інформаційно-освітнього середовища дошкільного закладу, його розвиток і підтримка передбачає наявність ІКТ-компетентності педагогів, які працюють в умовах широкого застосування засобів інформаційних і комунікаційних технологій. Важливою умовою ефективного функціонування і розвитку інформаційно-освітнього середовища ДНЗ є педагог, який вміє працювати з інформацією та використовує функціональні можливості інформаційно-комунікаційних технологій в професійній діяльності для навчання та виховання дітей, взаємодії з батьками та адміністрації. Всі вони є учасниками формування і розвитку цього середовища та взаємодіють між собою на інформаційному рівні.
Враховуючи високий навчальний потенціал сучасних інформаційно-комунікаційних технологій та темпи їх розвитку, що обумовлені безперервною розробкою і вдосконаленням апаратних та програмних засобів, освіта педагога, а саме вихователя дошкільного закладу, потребує сьогодні постійного вдосконалення, розвитку його ІКТ-компетентності, мобільності, інформаційної культури в цілому. Тому, з січня 2013 року в Житомирському ОІППО розпочато цикл заходів спрямованих на вдосконалення ІКТ-компетентності педагогів дошкільних установ області і технологічної підтримки їх професійної діяльності. Зокрема, одним з перших заходів було проведено семінар-тренінг 29 січня 2013 року на тему: «Роль та місце інформаційно-комунікаційних технологій в удосконаленні професійної компетентності педагогів ДНЗ». Учасники семінару-тренінгу були ознайомлені з технологією та особливостями створення інформаційно-освітнього середовища на Google Sites та Blogger.
За результатами роботи розроблено методичні рекомендації «Створення інформаційно-освітнього середовища навчального закладу на Google Sites» (Л.Л. Фамілярська, протокол №4 від 24.04.2013 р. кафедри методики викладання навчальних предметів та Вченої ради Житомирського ОІППО) для вчителів, вихователів, методистів, керівників, викладачів освітніх установ області. У методичних рекомендаціях представлено алгоритм створення інформаційно-освітнього середовища професійного спрямування та можливості використання його в навчально-виховному процесі освітньої установи. Рекомендації містять як теоретичний матеріал, так і покрокові інструкції, що надає можливість використовувати його під час розробки та створення освітнього онлайн середовища навчального закладу чи предметного сайту.
Наступний захід було проведено в рамках Всеукраїнської науково-практичної конференції «Підготовка педагогів до впровадження державних стандартів дошкільної та початкової освіти». На базі навчально-наукового інституту педагогіки Житомирського державного педагогічного університету проведено педагогічну майстерню «Створення інформаційно-освітнього середовища сучасного ДНЗ на безкоштовних сервісах мережі Інтернет» (відп.: Л.Л. Фамілярська, викладач кафедри методики викладання навчальних предметів ЖОІППО). Цикл постійно діючих заходів по вдосконаленню ІКТ-компетентності педагогів дошкільних установ області планується та систематично проводиться у відповідності до діючих нормативно-правових документів, що регламентують діяльність педагогів дошкільних заходів.
Список використаних джерел
1. Базовий компонент дошкільної освіти України [Електронний ресурс] // Рішення колегії Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України // від 04.05.2012 № 5/2-2 // Веб-сайт Верховної Ради України. – 2013. Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/v_5-2736-12
2. Балик Н.Р. Інноваційне навчання в університеті: досвід та перспективи / Н.Р.Балик // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2013. — №5 (46). — С. 49-59.
3. Возможности информационных и коммуникационных технологий в дошкольном образовании / Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании / ЮНЕСКО, 2011
4. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] // Постанова Кабінету Міністрів України // від 23 листопада 2011 р. №1392 // Веб-сайт Верховної Ради України. – 2013. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF
5. Державна цільова соціальна програма розвитку дошкільної освіти до 2017 року. [Електронний ресурс] // ПОСТАНОВА від 13 квітня 2011 р. N 629 // Веб-сайт Верховної Ради України. – 2013. Режим доступуhttp://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/629-2011-%D0%BF
6. Короткий тлумачний словник української мови: Близько 7000 слів / за редакцією Д.Г. Гринчишина. - К.: Вид. центр «Просвіта», 2004. – 608 с.
7.Освітнє середовище [Електронний ресурс] // Веб-сайт Вікіпедія. – 2014. – Режим доступу:http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%94_%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5
8. ФАМІЛЯРСЬКА Лариса Леонідівна. Мобільність як перспективна складова сучасного освітнього процесу. Інформаційні технології і засоби навчання, 2014, 41, вип. 3: 117-127.
1. Базовий компонент дошкільної освіти України [Електронний ресурс] // Рішення колегії Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України // від 04.05.2012 № 5/2-2 // Веб-сайт Верховної Ради України. – 2013. Режим доступу: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/v_5-2736-12
2. Балик Н.Р. Інноваційне навчання в університеті: досвід та перспективи / Н.Р.Балик // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2013. — №5 (46). — С. 49-59.
3. Возможности информационных и коммуникационных технологий в дошкольном образовании / Институт ЮНЕСКО по информационным технологиям в образовании / ЮНЕСКО, 2011
4. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ базової і повної загальної середньої освіти [Електронний ресурс] // Постанова Кабінету Міністрів України // від 23 листопада 2011 р. №1392 // Веб-сайт Верховної Ради України. – 2013. Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF
5. Державна цільова соціальна програма розвитку дошкільної освіти до 2017 року. [Електронний ресурс] // ПОСТАНОВА від 13 квітня 2011 р. N 629 // Веб-сайт Верховної Ради України. – 2013. Режим доступуhttp://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/629-2011-%D0%BF
6. Короткий тлумачний словник української мови: Близько 7000 слів / за редакцією Д.Г. Гринчишина. - К.: Вид. центр «Просвіта», 2004. – 608 с.
7.Освітнє середовище [Електронний ресурс] // Веб-сайт Вікіпедія. – 2014. – Режим доступу:http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%94_%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%B5
8. ФАМІЛЯРСЬКА Лариса Леонідівна. Мобільність як перспективна складова сучасного освітнього процесу. Інформаційні технології і засоби навчання, 2014, 41, вип. 3: 117-127.
Немає коментарів:
Дописати коментар